Saehkoeautohistoriaa Tampereella

Sähköautoja ja muita sähkökulkuneuvoja Tampereelta ja lähipiiristä

Kari Kivelän sähkömopo 1993

Nykyajan sähköautoasiaa:

http://sdrfi.wikidot.com/saehkoeautoasiaa

1 Tammerkoski lehti 7-8.1983 kertoo muutamasta Tamperelaisesta sähköautoista.

1947 kulki hiljaista vauhtia polkupyörän osista rakennettu avonainen nelipyöräinen sähköauto Pirkankatua. Pentti Keskinen näki auton vain tämän yhden kerran. Tietääkö joku muu asiasta lisää.

2. 1940 luvulla Tampereen Sähkölaitos hankki akkukäyttöisen avolavapakettiauton Saksasta. Siinä piti lyijyakkuja kuljettaa lavalla, joten muita tavaroita ei siihen mahtunutkaan. Kirjeitä sillä joskus kuljetettiin. Pisin matka oli Ristinarkulle, jossa ohikulkija Antti Rajala juoksi sen rinnalla. 1950 tienoilla korvikeauto myytiin.

3. Takon insinööri Erik von Pfaler teetti avosähköauton. 1945 insinöörin kuoleman jälkeen myytiin siirtomaakauppiaalle.

4- Lentokonetehtaan insinööri Urho Hakkarainen rakensi sähköauton 1947 -1948. Alumiinikori tehtiin Kaipolan tehtaalla. Siitä tuli nimi "malli Kaipola" vaikka katsastusmies ehdotit nimeä "Basilli". Autolla pysti ajamaan 30 km/h Kangasalta Lentokonetehtaalle Härmälään.

5. Lauri Riutta teki sähkömoottoripyörän 1940-luvulla.

6. 1974 oli messuilla ACT-499 rekisteritunnuksella sähköauton, jossa luki "puhtaammin sähköllä"

rollikka.jpg

s%C3%A4hk%C3%B6auto_tampereella_1947-1974.jpg

7. 1948 vuoteen 1976 oli Tampereella sähköbussit eli rollikat. Tampereella oli viisi linjaa ja Helsingissä yksi. 1948 autoja kaupungissa oli 1124. kappaletta.
Tampereen kaupunki otti 100 miljoonan markan obligaatiolainan ja perusti trolleyliikennelaitoksen.
Ensimmäinen sarvijaakko eli rollikka ajoi Härmälästä Suomen Pankin kulmalle 8.12.1948.

Tampereen Vapriikissa voi nähdä rollikan

rollikka_vapriikissa.jpg

Trollikan tasavirta tehtiin vaihtosähköstä elohopeatasasuuntaajalla. Tyristorit ovat korvanneet tämän laitteen 1960-luvulta alkaen. Onko trollikan käyttöjännitteestä ( 1500V?) ja tehosta jotakin tietoa?

Alla elohopeatasasuuntaajan kuva
Elohopeatasauuntaaja.jpg

Viimeinen rollikka oli ajossa vuoteen 1976.

phobeus_phaeton.GIF
Lavenin auton nimi oli Phobeus (kuva yllä). Sellaista en ole löytänyt mutta samana vuonna 1902 tehtiin Phaenton merkkisiä sähköautoja. Olisiko suomalaisten lehtimiesten muistiin tullut pieni katkos?

8. Tamperelainen-lehti 2000 9-10 kertoo vielä vanhemmista sähköautoista Tampereella ja muualta Suomessa. Sivuilla 22-25 on pitkä artikkeli ja kuvia.
1899 Suomen Valokuvaus-Kauppa- ja Tehdas Oy mainosti sähköautoja jotka sopivat Suomen teille. "Autot toimivat joko sähköllä yksinään ja bensiinillä tai sähköllä pelkästään."
Siis autot olivat hybrideja kuten Toyota Prius.
"Meidän ilmanalaamme sopivat autot jotka voidaan ladata 50-80 km matkaa varten kaupungissa,joissa on sähkötehdas."
Sähkölaitoksia ei varmaankaan ollut aivan joka kylässä. Tesla oli kyllä keksinyt kolmivaihejärjestelmän ja suurjännitevoimansiirron, mutta ei niitä Suomessa varmaankaan joka kylässä ollut.

. "Sähkö tulee melkein yhtä halvaksi kuin sähkö ja bensiini yhdistettynä. noin 15 penniä kilometriä ja hevosvoimaan kohden". Erinomaisesti määritelty auton kulutus.

Yhtiön autot osallistuivat kilpailuun syksyllä. puhuttiin "sähkömoottorilla ajosta".
Tampereella Adolf Lavenin Phoebus "sähkömonttööriauto" jäi poliisin kirjoihin 1902 kaksi eri kertaa. Lehtien mukaan hevoset pelkäsivät autoa, mutta Lavein mukaan ei.
Phoebus oli ainakin vuonna 2000 tuntematon merkki kirjoittajalle.
Wilhem von Nottbekin auto kulki 1902 Lielahden kartannon ja Tampereen välillä.

Kysymys1: Onko akkujen teho parantunut sadassa vuodessa?
Vastaus: ei näytä siltä, vaikka jotkut puhuvat suuresta kehityksestä.

Kysymys 2: Onko kulutus edullisempaa kuin 1903 ?
Vastaus tämä onkin kipärämpi kysymys. Mitä 15 pennillä sai vuonna 1903 ja montako hevosta autossa silloin oli? [1].
15 penniä vastaa nykyään noin 3.3 euroa.
Entä nykyään? 50kW sähköautossa on noin 67 hevosvoimaa. Sähkön hinta on nyt noin 11 c/kwh
Mitsubishin pikkuautossa on 16kW akut, joten niiden lataus maksaa noin 2 euroa ja latausaika noin 8 tuntia.
Siis latauksen hinta, akun käyttömatka ovat säilyneet 100 vuotta samana. Missä on se suuri kehitys, josta jotkut ovat puhuneet.

Onko käyttömukavuus parantunut?

Jos sähköauto sammuu kesken matkan kuinka kuljettaja ( mies/nainen) voi kantaa akun kotoaan tai vetää pitkän sähkökaapelin? Vai pitääkö sähköauto kuljettaa hevosella tai bensa-autolla takaisin? Voiko ystävällinen toinen sähköautoilija pysähtyä vierelle muutamaksi tunniksi purkamaan oman akkunsa? Vain onko silloin kahden hevosen veto edessä?

[1] http://www.kotikone.fi/koistila/rahan_arvon_muutokset.htm

Yritän laittaa kuvia "autovarsasasta" ja muista ajan ajopeliestä tänne

Pekka Oh3GDO

Ellei toisin mainittu, tämän sivun sisällön lisenssi on Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License